Jak poprawić odporność dziecka?

Aby wzmocnić odporność dziecka, należy zadbać o zbilansowaną dietę zawierającą witaminy C, A i E oraz probiotyki. Ważny jest też ruch na świeżym powietrzu i odpowiednia ilość snu. Działanie układu odpornościowego poprawia także spędzanie czasu z bliskimi.

Probiotyki

Probiotyki to produkty spożywcze bądź preparaty zawierające szczepy bakterii probiotycznych. Sprawiają one, że mikroflora jelitowa jest korzystna dla zdrowia. Zwiększają odporność oraz chronią przed infekcjami. Naturalne probiotyki znajdują się m.in. w kefirze, jogurcie oraz kiszonkach, czyli ogórkach i kapuście. Kisić można także paprykę, grzyby oraz wiele innych produktów. Warto pamiętać, że kiszone jedzenie to nie to samo co kwaszone. Można także sięgnąć po suplementy dostępne w aptekach, np. Multilac, które poprawiają odporność, a także działają osłonowo przy antybiotykoterapii.

Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu

Ruch na świeżym powietrzu jest bardzo ważny, nie tylko wtedy, gdy na dworze świeci słońce i jest ciepło. Należy zadbać o to, aby dziecko codziennie przebywało na zewnątrz. Najlepiej nauczyć go, a przy okazji siebie, głębokiego oddychania. Polega ono na nabieraniu powietrza przez nos, zatrzymaniu w płucach na około 2 sekundy i powolnym wypuszczaniu przez usta. Oddychanie pozwala nie tylko dotlenić komórki całego organizmu, ale także oczyścić go ze zbędnych produktów przemiany materii i toksyn.

Prawidłowo zbilansowana dieta

Zdrowa dieta bogata w substancje odżywcze i witaminy wzmacnia organizm dziecka od wewnątrz. Ważne, aby znalazły się w niej produkty zawierające witaminę C, która działa profilaktycznie. Zawierają ją m.in. papryka, natka pietruszki i cytrusy. Witamina A uszczelnia błony śluzowe, dzięki czemu bakterie i wirusy mają problem z wniknięciem do wnętrza organizmu. Znajduje się ona w dyni, marchewce i brokułach. Natomiast pomidory i soja to źródła witaminy E, która wzmacnia działanie witaminy A. W diecie dziecka bardzo ważny jest też cynk, który bierze udział w produkcji niektórych białych ciałek odpowiedzialnych za odporność i przyspiesza ich wzrost. Układ immunologiczny wzmacnia także selen, który można znaleźć w rybach, kaszach oraz drobiu.

Sen i odpoczynek

Dzieci, które wysypiają się i mają czas na odpoczynek są bardziej odporne na infekcje niż te, które śpią za mało. Aby maluch nie ociągał się z pójściem do łóżka, należy mu zapewnić odpowiednio aktywny dzień. Ważny jest też czas spędzany z bliskimi i rówieśnikami. To również podnosi odporność.

Dodaj komentarz